Iklan Penaja

Radio Pilihan Anda

Khasiat Timun





Antara fungsi timun ialah untuk menyejukkan badan, samada digunakan secara dalaman atau luaran. Timun yang tergolong dalam jenis pokok yang menjalar, dipercayai berasal dari Asia Selatan. Ia dikatakan telah ditanam sejak 3000 tahun dahulu dan menurut karya Mesir, timun mempunyai hubung kait untuk perawatan kulit.

Timun sangat kaya dengan kandungan mineral. Kandungan mineral yang ada pada timun adalah potassium, magnesium, kalium, zat besi dan fosforus. Karena kandungan potasium, magnesium dan fosforus ini, timun sangat baik sebagai rawatan untuk hipertensi. Ia juga mengandungi kalsium, zat besi & Vitamin C. Berdasarkan kandungannya, tidak hairanlah ia menjadi penawar mujarab beberapa jenis penyakit. Yang penting ianya mampu mengekalkan kandungan alkali dalam darah kita.

Jika mengalami sembelit, ia dapat diatasi dengan mengamalkan makan timun setiap hari. Kandungan jus di dalam timun amat mujarab untuk merawat gastrik, ulser serta kandungan asid tinggi. Jika jus dicampurkan dengan perahan lobak merah & saderi, ia dapat mengatasi masalah pusingan asid seperti gout, reumatik & artritis. Bijinya pula kaya dengan potasium. Cecair daripada bijinya dapat merawat masalah kekerapan buang air kecil.

Selain itu, perahan airnya juga boleh merawat kudis. Untuk mendapatkan kesan mujarab, perahan timun boleh dicampur dengan jus lobak & salad. Parutan timun juga boleh digunakan untuk rawatan kecantikan seperti masalah jerawat. Campur parutan timun dgn kuning telur. Kacau sebati & sapu pada seluruh muka. Biar 15-20 minit, kemudian bilas dengan air bersih. Lakukan selalu supaya jerawat cepat kering.

Timun juga berfungsi sebagai merawat kulit yang terbakar. Ini kerana timun sifatnya adalah sejuk. Alirkan air sejuk ke kawasan kulit yang terbakar dan tuamkan dengan hirisan timun. Biarkan beberapa minit bagi proses pemindahan haba dari tisu kulit. Hirisan timun juga boleh digunakan sebagai penyejuk demam, sesak dan pening kepala, mata letih, kaki berdenyut dan sebagainya..

Selain itu, kulit muka yg kasar juga boleh dirawat dengan menggunakan timun. Caranya, parut timun & ambil air perahan timun & gaul dgn tepung jagung. Sapu ke seluruh muka pada setiap malam sebelum tidur.

Kita juga boleh mengatasi masalah panas badan dengan timun. Boleh dikisar sehingga halus dan buat sebagai bahan minuman dengan mencampurkannya bersama sedikit gula. Kacau hingga sebati & simpan dalam peti sejuk. Kemudian minumlah 2 atau 3 kali sehari.

Banyak lagi kebaikan timun boleh dimanfaatkan jika kita memahami fungsinya. Mungkin pembaca juga boleh berkongsi sama info atau maklumat yang diketahui tentang khasiat timun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalkan Komen Anda

Iklan penaja